Koronavírus paralyzoval celý svet. Pandémia zatvorila na niekoľko týždňov nielen maloobchod, ale aj prevádzky so službami. Väčšina gastronomických prevádzok tak zostala zatvorená. Iní to skúsili s take-away alebo roznáškou. Hoci sú v súčasnosti podniky otvorené, musia spĺňať striktné opatrenia. Patrí medzi ne napríklad rozostup medzi zákazníkmi, ako aj zvýšená sanitácia. Prinášame vám tipy, ako toto obdobie lepšie zvládnuť.
Slovensko sa po dlhých týždňoch v karanténe vracia postupne do normálu. Do interiérov reštaurácií, bistier, barov a krčiem sa tak za prísnych podmienok vrátili zákazníci. Aké sú povinnosti jednotlivých prevádzok?
O návrate stravovacích služieb, ako ich poznáme z minulosti, nemôže byť reč. Podmienkou pobytu v interiéri gastrozariadenia je totiž buď jeden zákazník na 15 metrov štvorcových, alebo dvojmetrová vzdialenosť medzi stolmi. Stále tiež platí, že za stolom môžu sedieť maximálne dve osoby alebo rodina s deťmi.
Pri týchto striktných podmienkach tak nemôžu rátať s masívnym návratom zákazníkov. Naďalej zažívajú dramatický pokles tržieb, často na hranici udržateľnosti chodu prevádzky. Viacerí prevádzkovatelia gastroprevádzok preto nechali otvorené iba letné terasy. Okrem rozostupov medzi stolmi musia brať do úvahy aj hygienické požiadavky, ktoré by mali byť prísnejšie než kedykoľvek predtým.
Dodržiavanie hygieny chráni nielen vašich zamestnancov, ale aj zákazníkov. Počas trvania pandémie to platí dvojnásobne. Okrem štandardných hygienických predpisov by ste tak mali dbať na čistotu prevádzky, nezávadnosť použitých surovín a obalov, osobnú hygienu a ochranu zdravia vašich zamestnancov a zákazníkov.
Venujte zvýšenú pozornosť čistote pracovného prostredia. Nezabudnite denne čistiť všetky plochy a pracovné pomôcky. Nevynechajte ani administratívne priestory či šatne. Na sanitáciu použite špeciálnu kuchynskú chémiu do profesionálnych gastroprevádzok. Tá okrem čistoty plôch a náradia zamedzí tvorbe nebezpečných baktérií a plesní. Vyvarujte sa klasickým čistiacim prostriedkom do domácnosti, ako aj obyčajným mydlám.
Svojim zamestnancom zabezpečte dostatok hygienických pomôcok. Nezabudnite na jednorazové rukavice, pokrývku hlavy a rúška. Hoci nie sú príliš pohodlné, pomôžu zabezpečiť sterilné prostredie, vďaka ktorému nedáte vírusom žiadnu šancu. Zabudnúť by ste nemali ani na tekuté mydlo a dezinfekčné prostriedky, ktoré by mali byť k dispozícii nielen pre zamestnancov, ale aj vašich zákazníkov. Samozrejmosťou sú papierové utierky na ruky. Vyhýbajte sa textilným uterákom a sušičom rúk.
Zdravotný stav svojich zamestnancov pravidelne kontrolujte. Pri akýchkoľvek náznakoch respiračného ochorenia ich požiadajte o domácu liečbu resp. návštevu lekára. Telesnú teplotu zamestnancom skontrolujte krátko po príchode do práce. Vyvarujete sa tak zbytočným nepríjemnostiam.
Aj keď je nepravdepodobné, že sa vírus šíri na povrchu potravinárskych obalov a potravín, v hygiene nepoľavte. Mali by ste používať vždy čerstvé suroviny. Odporúča sa tiež oddeľovať surové mäso, hydinu a morské živočíchy od ostatných potravín. Zeleninu, ovocie a mäso zas dôkladne umyte pod tečúcou vodou.
Pozornosť zvýšte aj pri balení do termoboxu, resp. krabičky. Jedlá, ktoré sú určené na rozvoz alebo take-away, zabaľte do ďalšej vrstvy obalu (mikroténové alebo papierové vrecko). Obal, z ktorého si zákazník jedlo vychutná, tak nebude v priamom kontakte s inými osobami.
V prípade, že potrebujete poradiť s výberom vhodnej sanitácie do vašej prevádzky, neváhajte nás kontaktovať. Ponúkame vám komplexné riešenia do profesionálnych gastroprevádzok. Okrem projekcie pre vás zabezpečíme aj predaj, montáž a servis.