Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása. To však neznamená, že by vaše menu malo obsahovať len názvy jedál a ich cenu. Aby sa vašim zákazníkom začali zbiehať slinky a dokázali si každý pokrm živo predstaviť ešte predtým, ako ho ochutnajú, súčasťou jedálneho lístka by mali byť aj zaujímavé opisy. Práve tomu sa v dnešnom článku budeme venovať.
Určite nechcete, aby boli vaši zákazníci zmätení z toho, čo vlastne ponúkate aj po prečítaní jedálneho lístka. Príčinou takejto situácie môžu byť nedostatočný popis pokrmu alebo naopak opis plný slov, ktoré poznajú len praví „gastro maniaci“. Aj menu môže rozprávať príbeh a vyvolať emócie. Jeho primárnym účelom je, samozrejme, zákazníkov informovať o ponuke jedál, dá sa to však urobiť aj kreatívnym spôsobom, ktorý ich na vaše špeciality poriadne navnadí. Podľa štúdie z roku 2017 lákavý opis jedál vo vašom menu môže podnietiť 45 % zákazníkov k tomu, aby si objednali konkrétny pokrm.
K objednaniu určitých jedál môžu vašich zákazníkov motivovať aj tieto faktory:
Poďme sa teda pozrieť na to, čo môžete na svojom jedálnom lístku vylepšiť!
Určite ste sa mnohokrát stretli s jedálnymi lístkami, ktoré okrem názvu jedla, gramáže a ceny neobsahovali nič iné. Ak sú názvy priamočiare a pokrmy veľmi tradičné a jednoduché, môže vám to prejsť. Ak ste však svoje menu precízne vyskladali, dali si záležať na jeho rôznorodosti a ešte aj vymysleli originálne názvy, bola by veľká škoda, keby boli zákazníci po jeho prečítaní skôr zmätení a frustrovaní ako navnadení. Kvetnato opíšte rôzne chute pokrmu, spomeňte aj textúru. Je vaše jedlo chrumkavé, mäkké či krémové? Môžu zákazníci očakávať niečo sladké, maslové, zemité či pikantné? Opis vášho pokrmu samozrejme nemôže byť príliš dlhý. Nikto neprišiel do reštaurácie na to, aby si tam celý večer čítal. Šikovný copywriter však dokáže niekoľkými vetami navodiť pocit, že zákazník daný pokrm už niekedy ochutnal. Kvalitne pripravený opis jedla je ako vitrína na zákusky plná lahodne vyzerajúcich dobrôt. Takmer cítite tú chuť na jazyku.
Ak sa vo vašom jedálnom lístku nachádza špecialita, ktorá obsahuje exotické ingrediencie, pravdepodobne sa to odrazí aj na jej cene. Správnym prístupom k opisu pokrmu obhájite vyššiu cenu a tiež zákazníkov motivujete špecialitu si objednať. Prebuďte v nich zvedavosť a túžbu vyskúšať niečo jedinečné. Exotická položka vo vašom menu dodá celku exkluzivitu.
Niektorí zákazníci ani len netušia, koľko námahy a času môže byť za prípravou jednotlivých pokrmov. Ak sa vo vašej ponuke nachádza niečo špeciálne a šéfkuchár musel dať do tohto pokrmu množstvo energie alebo proces prípravy začal dokonca niekoľko dní predtým, dajte o tom zákazníkom vedieť. Použite slová ako marinovaný, pomaly pečený či flambovaný.
Ľudia milujú príbehy a zaujímavosti. Máte vo svojej vinotéke luxusné víno so zaujímavým pôvodom? Vytvorili ste vlastný recept inšpirovaný kuchyňou svojej starej mamy? Nenechávajte si zaujímavé detaily pre seba a dovoľte zákazníkom nahliadnuť za oponu. Aj z na prvý pohľad obyčajnej zložky sa môže stať lákadlo, ak ju sprevádza zaujímavý príbeh. Ako sme už spomínali vyššie, zo svojho jedálneho lístka by ste nemali urobiť celovečerné čítanie. Spomeňte pár zaujímavostí a zvyšok nechajte na personál.
Hoci na začiatku sme spomínali, že zákazníci si radi objednávajú lokálne pokrmy, jedinečné ingrediencie, dovezené z iného regiónu či dokonca inej krajiny, môžu byť tiež veľmi atraktívne. Ak je dôvodom dovozu kvalita ingrediencie, dodá to pokrmu aj celej reštaurácie nádych luxusu a exkluzivity.
Je nám jasné, že zahrnúť do jedálneho lístka všetky variácie a jedlá spĺňajúce obmedzenia každej diéty. So zákazníkmi s intoleranciou na laktózu a lepok či vegetariánmi alebo vegánmi sa však budete stretávať pravidelne. Myslite pri vytváraní menu aj na takýchto zákazníkov a opíšte pokrmy pre nich rovnako pestro a lákavo ako všetky ostatné. Nemali by mať pocit, že jedlá určené im sú v jedálnom lístku len preto, aby sa niekto nesťažoval a nenapísal zlú recenziu. Dajte im vedieť, že vám záleží na každom zákazníkovi. Či už ocení váš obľúbený hovädzí steak alebo si radšej pochutí na niečom bezmäsitom.
Netvrdíme, že humor je vhodnou cestou pre každú reštauráciu. Vy sami musíte zvážiť, akým tónom chcete komunikovať a čo je alebo nie je vhodné. Ak sa však nebojíte ani humoru, pokojne opis jedál trochu okoreňte. Vtipné hlášky môžete používať v celom menu alebo napríklad len v časti pre deti. Jedálny lístok nemusí (a nemal by byť) nudný a strohý. Humor nie je jediná a zaručená cesta, ale môže byť zaujímavým obohatením.
Pri príprave menu a opisovaní jednotlivých pokrmov myslite na svoju cieľovú skupinu, svojich zákazníkov, a tomu prispôsobte aj jazyk, ktorý budete používať. Poznajú gastro žargón a nezvyčajné gastronomické zážitky si doprajú pravidelne? Sú síce vzdelaní, ale odbornými výrazmi ich skôr zmätiete ako ohúrite? Prišli do vašej reštaurácie stráviť čas so svojou rodinou, oddýchnuť si a žiadne metafory a príliš extravagantné opisy ich nezaujímajú? Identifikujte svoju cieľovú skupinu, dajte si záležať na zaujímavom opise, no buďte struční a výstižní.