Doba sa mení a s tým i spôsob nášho nakupovania. Všetko je rýchlejšie a pohodlnejšie. Objednať tovar na pár klikov s doručením priamo domov dnes nie je žiaden problém. Pozor však na úskalie, ktoré táto rýchla doba so sebou prináša. Pri nákupe profesionálnych spotrebičov cez internet by ste mali zvážiť a overiť si niekoľko skutočností, aby ste tak predišli sklamaniam z nákupu.
Každý eshop musí zo zákona mať na stránke uvedené obchodné podmienky, ktoré musia jasne identifikovať reálneho predajcu/firmu s ktorým zmluvu na diaľku uzatvárate, jeho sídlo a obchodné/záručné podmienky. Pozor však, veľa eshopov vyzerá lokálne (slovensky), ale sú to iba automatické preklady zahraničných (veľakrát aj čínských) eshopov.
V obchodných podmienkach musí byť uvedené, ako viete tovar reklamovať alebo vrátiť v prípade problémov s ním. Uvedomte si, že pokiaľ máte tovar zaslať späť na posúdenie predajcovi do Nemecka, Poľska, Holandska či Česka, nemusí to byť v prípade väčšieho spotrebiča (chladničky, umývačky, konvektomatu...) vôbec jednoduché. Za bezpečnú prepravu zodpovedáte Vy a náklady idú takisto na Vás. Na vybavenie reklamácie má predajca 30 dní od doručenia. Po túto dobu tak budete bez zariadenia.
Aktuálne sú trendy globálne online trhoviská (Kaufland, Merxu, ...), ktoré ale iba sprostredkovávajú online prostredie. Nemajú právne nič spoločné s predajcom a Vami, ako zákazníkom. Za nič neručia. Podmienky nákupu je potrebné si riadne preštudovať pri uzatváraní obchodu – kto/s kým a za akých podmienok.
V prvom rade sa treba pozerať na záručné podmienky a právo štátu, ktorým sa tieto podmienky riadia. Slovensky vyzerajúci eshop sa kľudne môže riadiť čínskym ale holandským právom. S ohľadom na nákup tovaru na danom eshope automaticky súhlasíte s danými podmienkami a tým aj s týmto bodom. Súdiť sa potom cez medzinárodné právo väčšinou nemá význam (časový ani ekonomický).
Zriadiť si dnes eshop je otázka pár klikov. Podobne ako účet gmail od Google. Vy však pri nákupe chcete mať istotu, že predajca je spoľahlivý. Ako to zistiť? Jednou z možností môže byť overenie si predajcu cez jeho ekonomické a personálne postavenie. Napríklad na portáli www.finstat.sk si môžete ľahko pozrieť, ako si na tom predajca stojí. Medzi základné ukazovatele patrí obrat, zisk, počet zamestnancov, dlhy, nedoplatky voči štátu, celková zadĺženosť predajcu, vlastný kapitál a v neposlednom rade aj marža/zisk v pomere k jeho obratu. Z týchto dát je možné si odvodiť ekonomickú silu a stabilitu predajcu. Inými slovami to, či je schopný realizovať dané obchody v danom počte zamestnancov, riešiť prípadné reklamácie, či má tovar skladom a pod.
Eshopy sú dnes plné rôznych hodnotení kvality a zákazníckych recenzií. Viete ale, že mnohé z nich sa dajú ľahko kúpiť/vytvoriť a nikto ich neoveruje? Preto nie je nič lepšie ako vidieť fyzicky daný stroj niekde v prevádzke a spýtať sa na názor ostatných užívateľov.
Zodpovedné firmy sa netaja svojimi reálnymi referenciami v prevádzkach. Preto sa vždy pozerajte na ich stránke aj do tejto sekcie.
Veľa eshopov zobrazuje u väčšiny tovaru status skladom s cieľom získať zákazníka. Žiaľ, v mnohých prípadoch ide o zavádzajúcu informáciu, ktorú nik nekontroluje.
Odporúčame danú skutočnosť pred nákupom overiť (telefonicky, emailom) a až potom obchod zrealizovať. Prinajmenšom si pred nákupom aspoň odfotiť stránku, dátum a čas, kedy sa tovar skladom pri nákupe zobrazoval, aby ste mali dôkaz, že v čase nákupu to predajca na svojich stránkach uvádzal.
Čas je síce drahý, ale kúpiť drahú vec zle, je ešte drahšie. Preto vrelo odporúčame návštevu fyzickej kamennej predajne, kde si tovar najskôr môžete fyzicky pozrieť, porozprávať sa s odborným predajcom a následne si ho kúpiť. Či už fyzicky, alebo online.
Pri fyzickej návšteve predajne si tak môžete zároveň pozrieť aj skladové a servisné zázemie danej spoločnosti.
Želáme Vám správny výber, bezpečný a pohodlný nákup v našich predajniach.